دوبرمن
سگ و گربه

جراحی گوش و دم دوبرمن

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 5796 مشاهده

چرا جراحی گوش و دم دوبرمن کار درستی نیست؟

دوبرمن پینچر یک نژاد محبوب و شناخته شده در دنیاست، این حسن شهرت به دلیل ابهت، زیبایی، هوش بالا، هوشیاری و وفاداری این سگ پرطرفدار است. دوبرمن اگرچه به وفاداری و دوست‌ داشتنی‌ بودن شهرت دارد اما اگر تحت آموزش و تعلیم درستی قرار نگیرد می‌تواند سگ تهاجمی و ترسناکی باشد.


تاریخچه ایجاد نژاد دوبرمن پینچر:

در سال ۱۸۷۰ لوییس دوبرمن  یک مأمور جمع‌آوری مالیات در آلمان، تصمیم گرفت از اختلاط نژادهای مختلف سگ وفادار و همراهی برای خود درست کند که حاصل این اختلاط نژادهای بسیار، نژاد دوبرمن پینچر است.در ایجاد نژاد دوبرمن ‌پینچر از نژادهای بسیار زیادی استفاده شده است که مهمترین آن‌ها شامل ژرمن شپرد، گریت دین، گری‌هوند‌، روت‌ویلر وحتی تریر می‌باشد. دوبرمن در ابتدا به دلیل هوش بالا و آموزش پذیری بسیار خوب به عنوان سگ ارتش و پلیس شناخته می‌شد اما امروزه می‌تواند بهترین دوست و همراه وفادار صاحب خود باشد و به عنوان سگ همراه خانواده نیز شناخته شود. اما بصورت کلی نژاد سگ دوبرمن پینچر در گروه سگ‌های کاری قرار می‌گیرد و به عنوان سگ گارد شناخته می‌شود.

 
 

دوبرمن پینچر از نظر ویژگی‌های ظاهری:

سایز:بطور میانگین دوبرمن دارای سایز متوسطی به شرح زیر می‌باشد:

 قد ماده‌ها: بین ۶۳ تا ۶۸ سانتی‌متر

 قد نرها: بین ۶۸ تا ۷۲ سانتی‌متر

 وزن ماده‌ها: ۳۲ تا ۳۵ کیلوگرم

 وزن نرها: ۴۰ تا ۴۵ کیلوگرم

رنگ: دوبرمن پینچر را می‌توان با رنگ‌های مشکی، کبود، قرمز حنایی و مشکی با لکه‌های حنایی شناخت و رنگ سفید از ویژگی‌های استاندارد این نژاد نیست و دوبرمن سفید خلوص نژادی ندارد. رنگ رایج دوبرمن مشکی با لکه‌هایی حنایی روی صورت، قفسه سینه و دست‌ها و پاها می‌باشد.

مو: دارای موهای کوتاه و درخشان ‌می‌باشد که از ریزش موی نسبتاً کمی برخوردار است و ریزش موی فصلی بسیار کمتری نسبت به سایر سگ‌ها دارد.

گوش‌ها: گوش‌ها بصورت افتاده و آویزان بر روی صورت می‌باشد که غالباً در سنین بین ۷ تا ۹ هفتگی اقدام به جراحی گوش‌ها می‌کنند تا بصورت افراشته قرار بگیرد.

AKC یا باشگاه نژادهای آمریکادوبرمن را با گوش‌های افراشته و جراحی شده بصورت استاندارد می‌پذیرد.


سگ نژاد دوبرمن پبنچر
دوبرمن استاندارد از نظر AKC
                                                    استناندار دوبرمن akc

دم: دم در دوبرمن کوتاه و استخوانی می‌باشد و معمولاً در سن ۲ تا ۵ روزگی اقدام به قطع دم می‌کنند، باشگاه نژادهای آمریکا دم را نیز بصورت کوتاه و قطع شده به عنوان ویژگی نژادی دوبرمن معرفی می‌کند.


آیا قطع دم و بریدن گوش برای نژاد سگ دوبرمن پینچر الزامی‌ست؟

بصورت کلی هر رفتار و حرکتی که برای سال‌های طولانی در طی نسل‌های متمادی صورت بگیرد کم کم به عنوان یک رفتار مرسوم شناخته می‌شود و اغلب درستی یا نادرستی رفتار مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و صرفاً به عنوان یک رفتار سنتی انجام می‌پذیرد. از آنجایی که باشگاه نژادهای آمریکا دوبرمن را با دم قطع شده و گوش‌های افراشته می‌پذیرد، این رفتار در آمریکا بدون هیچ‌گونه ممانعت قانونی انجام می‌گیرد اما در کشورهایی مثل انگلستان، ولز و سراسر استرالیا و هند منع قانونی دارد. شایان ذکر است که قطع دم و بریدن گوش‌ها در دوبرمن هیچگونه تاثیر مثبتی در سلامتی حیوان ندارد و فقط در زیبایی حیوان اثر‌گذار است. پیش از هر توضیحی درباره درستی یا نادرستی این رفتار کمی درباره روند جراحی گوش‌ها و دم صحبت خواهیم کرد.


 

جراحی گوش دوبرمن:

در سن بین ۷ تا ۹ هفتگی و نهایت تا ۱۲ هفتگی باید صورت بگیرد زیرا بعد از این سن گوش انعطاف خود را از دست می‌دهد. در جراحی گوش حیوان باید تحت بیهوشی قرار بگیرد وقسمت بیرونی گوش بریده می‌شود و توسط یک مقید کننده گوش در حالت افراشته قرار می‌گیرد. تا زمانی که حیوان بتواند گوش خود را در حال افراشته نگه‌ دارد این مقید کننده با حیوان خواهد بود.


 
                          جراحی گوش دوبرمن


 قیمت و مشخصات:  غذای خشک سگ بالغ

پس از جراحی گوش بین دو ماه تا حتی یکسال زمان لازم است تا گوش بتواند بصورت افراشته قرار بگیرد این زمان بسته به خود حیوان و رسیدگی صاحب حیوان متفاوت خواهد بود اما هیچ تضمینی هم برای افراشته ماندن قطعی پس از جراحی حتی بعد از یکسال وجود ندارد.


معایب و مزایای جراحی گوش:

* بصورت کلی جراحی گوش صرفاً در زیبایی حیوان تأثیر گذار است برخی منابع به افزایش احتمالی شنوایی حیوان اشاره می‌کنند و همین امر را دلیلی برای جراحی گوش قلمداد می‌کنند در حالی که تأثیر بر شنوایی حیوان صرفاً یک احتمال است و حتی ممکن است در کیفیت شنوایی حیوان کاملاً بی تأثیر باشد.

* برخی جراحی گوش را دلیلی برای کاهش عفونت‌های گوش می‌پندارند، این دلیل نیز صرفاً یک احتمال است زیرا با رسیدگی ساده و چک کردن و تمیز کردن هفتگی گوش‌ها می‌توان به راحتی از بروز عفونت‌های گوش جلوگیری کرد و نیازی به تحمیل این همه درد و رنج به حیوان نیست.


 
                                                  معایب و مزایای جراحی گوش دوبرمن پینچر


* برخی معتقدند که حیوان در صورت درگیر شدن با سایر حیوانات از ناحیه گوش به راحتی مورد آسیب قرار می‌گیرد لذا جراحی گوش دست آویز حمله سایر حیوانات را ازبین می‌برد و حیوان کمتر دچار آسییب می‌شود با انتقاد به این دلیل می‌توان گفت احتمال درگیری حیوان با حیوان دیگری هر قدر هم بالا باشد هیچ تضمینی برای آسیب ندیدن حیوان پس از جراحی گوش وجود ندارد در صورتی که جراحی گوش درد و رنج بسیاری را به حیوان تحمیل می‌کند و ماه‌ها حتی ممکن است تا یکسال از زندگی آسوده خود بدلیل نقاحت پس از جراحی دور بماند یعنی برای آسیب ندیدن حیوان در یک درگیری احتمالی همان درد و رنج را به حیوان تحمیل می‌کنیم در حالی که ممکن بود حیوان تا آخر عمر خود با هیچ حیوان دیگری درگیر نشود. به خاطر داشته باشید جراحی گوش و قطع دم هیچگونه ضرورت پزشکی‌ای ندارد. بهتر است پیش از اقدام به جراحی گوش نژاد سگ دوبرمن پینچر خود در نظر بگیرید تأثیرجراحی گوش در شنوایی حیوان، کاهش عفونت‌های احتمالی و کاهش آسیب‌های احتمالی در درگیری با سایر حیوانات صرفاً احتمالی می‌باشد و توجیهی برای جراحی زیبایی گوش حیوان است و حتی هیچ تضمینی برای افراشته ماندن گوش پس از جراحی وجود ندارد ممکن است پس از تحمیل این همه درد و رنج به حیوان در نهایت افراشته نماند.

 
گوش دوبرمن پینچر

افتادن یکی از گوشها حتی بعد از عمل

جراحی دم سگ دوبرمن: 

جراحی دم را نیز در ۲ تا ۵ روزگی بدون بیهوشی انجام می‌دهند و نقاهت حیوان در این سن بسیار کوتاه می‌باشد اما اگر سن حیوان بیشتر شود این جراحی نیز باید تحت بیهوشی انجام‌ شود. پیش از اقدام به جراحی دم در نظر بگیرید که دم مهمترین ابزار سگ‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران است و همچنین در بالانس حرکتی حیوان نقش مهمی دارد لذا با قطع دم، شما حیوان را از زندگی عادی خود دور خواهید کرد. توجیهی که برای قطع دم بیان می‌کنند اینست که در صورت درگیر شدن با سایر حیوانات اولین عضوی‌ست که مورد حمله قرار می‌گیرد و دست آویز حمله سایر حیوانات خواهد شد اما اگر دم دوبرمن‌ نیز به اندازه دم ژرمن شپرد زیبا بود هرگز با این دلیل اقدام به جراحی دم وی نمی‌کردند.

 قطع دم صرفاً با دلیل زیبایی حیوان انجام می‌گیرد و هیچ دلیل اثبات شده‌ای مبنی بر کاهش آسیب‌های احتمالی حیوان در درگیری‌های احتمالی وجود ندارد.


                           جراحی دم دوبرمن پینچر


ویژگی‌های رفتاری دوبرمن پینچر:

دوبرمن فوق‌العاده سگ فعال و پرانرژی‌ای می‌باشد و نیاز به فعالیت و ورزش روزانه دارد حتی در دسته‌بندی سگ‌های ورزشی نیز قرار می‌گیرد.  دوبرمن به این که فقط به صاحب خود وفادار است مشهور است اما بطور کلی اگر فقط برای گارد تربیت شود رفتار تهاجمی و غیر دوستانه‌ای با اطرافیان شما خواهد داشت اما اگر تحت تعلیم درستی قرار بگیرد می‌تواند سگ دوست داشتنی‌ای برای خانواده شما باشد.


 

نظافت و حمام کردن دوبرمن پینچر: 

برای اینکه سگ سالم و زیبایی داشته باشد بهتراست که حداقل چند بار در هفته و در صورت امکان به بهداشت دهان و دندان سگ خود رسیدگی کنید. هفته‌ای یکبار در فضای باز موهای حیوان را برس بکشید تا هم براق باشد هم درخشان و خوشبو باشد و ریزش دائمی شوره‌ها و پوسته‌ها نیز باعث آزار شما نشود. ماهی یکبار به نظافت ناخن‌ها بپردازید و بین هر ۴ تا ۶ ماه یکبار نیز بدن حیوان را بشویید زیرا شستشوی بیش از حد فقط موجب خشکی پوست حیوان می‌شود. نیازی به کوتاه کردن و آرایش دادن موهای حیوان نیست زیرا موهای بسیار کوتاهی دارد.


 

حرف آخر...

دوبرمن با گوش‌های افتاده و دم عادی خود نیز زیبایی خیره کننده‌ای دارد. 
                      سگ نژاد دوبرمن پینچر


وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.